fbpx
Warning: imagecreatefrompng(): gd-png: libpng warning: iCCP: known incorrect sRGB profile in /customers/f/e/3/medkomp.se/httpd.www/libraries/vendor/joomla/image/src/Image.php on line 705

☎ 010-500 55 00     ✉ info@medkomp.se

Jönköpings riktlinjer hjälper personal att bemöta kränkningar

Har patienten alltid rätt? Nej, faktiskt inte – vårdpersonalen har rätt att utföra sitt arbete utan att oroa sig för kränkningar på grund av kön, religion eller etnicitet. Detta har man tagit på högsta allvar i Jönköping, där tydliga riktlinjer lägger grunden för en trygg arbetsmiljö. 

I Jönköpings län har man infört riktlinjer för att vårdpersonal ska kunna bemöta kränkningar under arbetstid på ett professionellt och tydligt sätt. När sjuksköterskan Isella Bolanos utsattes för diskriminering kunde både hennes chef och kollegor snabbt gå in och stötta henne. 

Lise-Lott Göransson är vårdenhetschef på hudkliniken vid Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. I höstas kom Bolanos gråtande till hennes kontor efter att ha blivit utsatt för rasistiska kommentarer från en patient. I en intervju med Vårdfokus (5/11 2019) berättar de om händelsen och hur riktlinjerna hjälpte dem båda att hantera situationen med integriteten i behåll. 

Bolanos vårdade en patient som under hela besöket var aggressiv och irriterad. Först när det var dags att boka en ny tid förstod hon varför: patienten vägrade att boka en tid med henne, och bad istället om att få träffa hennes svenskfödda kollega. Motiveringen var att ”jag har svårt för sådana där… utländska, det blir bara en kulturell chock”. 

”Jag var väldigt påverkad, det var så obehagligt”, säger Bolanos till Vårdfokus. ”Och jag blev så förvånad över att det var viktigare att vädra sina åsikter än att få behandling, det hade aldrig hänt mig förr.” Både Göransson och klinikens verksamhetschef höll med om att patienten hade överskridit en tydlig gräns, och gjorde klart att patienten gärna fick komma till kliniken för vård – så länge hen respekterade regionens policy. 

Region Jönköpings län var 2016 först i Sverige med att införa etiska riktlinjer för hanteringen av patienters krav på vård av viss behandlare. De infördes som ett stöd till både chefer och personal, i situationer där personalen kränktes av patienter eller anhöriga utifrån bland annat kön, etnicitet eller religion. Med riktlinjerna i ryggen kan chefen handla snabbare och kollegor blir trygga i att stötta varandra. 

Vid hudkliniken har man pratat om hur man på bästa sätt backar varandra, och Lise-Lott Göransson har varit tydlig med att personalen har rätt att säga ifrån. Dessutom ska alla hot och kränkningar rapporteras, oavsett om de sker på plats eller per telefon. ”Det är viktigt att problemen kommer fram i organisationen”, understryker hon.

Kontakt

Gävlegatan 16
113 30 Stockholm

010-500 55 00
info@medkomp.se
 

Följ oss i sociala medier

ARBETA SOM HYRSJUKSKÖTERSKA

Policy

rdda-barnens-medkomp1.png
Medkomp är stolt företagsvän till
Rädda Barnen

NYHETSBREV

I vårt nyhetsbrev läser du mer om Medkomps arbetsområden, uppdateras om aktuella branschnyheter och får information om våra kommande evenemang. 

Genom att registrera dig godkänner du Medkomps integritetspolicy.

© Copyright Medkomp Ab - 2020