fbpx
Warning: imagecreatefrompng(): gd-png: libpng warning: iCCP: known incorrect sRGB profile in /customers/f/e/3/medkomp.se/httpd.www/libraries/vendor/joomla/image/src/Image.php on line 705

☎ 010-500 55 00     ✉ info@medkomp.se

KBT och ljusterapi hjälper tonåringar att sova bättre

Allt fler unga känner sig stressade, och dålig sömn är både en utlösande faktor och ett symptom på denna stress. Nu har forskare vid Stanford hittat en kombination av ljusterapi och KBT som inte bara normaliserar dygnsrytmen, utan även undervisar tonåringarna i de positiva effekterna av sömn på ett högst personligt plan.                     

En avhandling vid Stockholms universitet visade redan 2013 att så många som en tredjedel av Sveriges 16-åringar är stressade, vissa av dem så allvarligt att det kan jämföras med utbrändhet hos vuxna. Sedan dess har detta följts upp med fler studier kring ungas stress, och resultaten är entydiga: unga mår allt sämre. För den som fortfarande är i skolåldern finns tre tydliga huvudorsaker för den allt mer utbredda oron: alltför höga (verkliga eller upplevda) förväntningar, en låg självkänsla och sömnsvårigheter. 

Redan sedan tidigare används ljusterapi för att behandla sömnproblem, och det har bland annat visat sig effektivt för att få äldre som lider av depression att både sova bättre och lindra depressionen. I slutet av september publicerade Stanford University en studie där ljusterapi i kombination med KBT nu gett positiv effekt även på tonåringars sömnsvårigheter. På egen hand funkade ingendera av behandlingsmetoderna, utan både KBT:n och ljusterapin var nödvändiga för att nå ett positivt resultat. 

Ljusterapin bestod i korta, starka ljusblixtar under de sista sömntimmarna, och hade som syfte att justera deltagarnas dygnsrytm. Inledningsvis testade man att använda endast ljusterapi, men trots att ljusterapin gjorde deltagarna tröttare tidigare än vanligt kvällstid, gick de inte och lade sig tidigare. KBT-behandlingen gick istället ut på att få deltagarna att förstå varför det är viktigt att de sover mer, och behandlingen hade som mål att få dem att själva välja att gå och lägga sig tidigare. Forskarna fick deltagarna att förstå hur de skulle gynnas av mer sömn på ett individuell plan, inom ett område som deltagarna personligen ansåg viktigt (studieresultat, utseende, sportprestationer...). Deltagarna fick även lära sig grunderna i en god sömnhygien. 

Efter en månad sov tonåringarna i snitt 43 minuter längre varje natt, och gick dessutom och lade sig nästan en timme tidigare! Nu återstår att se på vilket sätt detta skulle förbättra tonåringarnas psykiska välmående i ett större sammanhang.

Kontakt

Gävlegatan 16
113 30 Stockholm

010-500 55 00
info@medkomp.se
 

Följ oss i sociala medier

ARBETA SOM HYRSJUKSKÖTERSKA

Policy

rdda-barnens-medkomp1.png
Medkomp är stolt företagsvän till
Rädda Barnen

NYHETSBREV

I vårt nyhetsbrev läser du mer om Medkomps arbetsområden, uppdateras om aktuella branschnyheter och får information om våra kommande evenemang. 

Genom att registrera dig godkänner du Medkomps integritetspolicy.

© Copyright Medkomp Ab - 2020