Alltför komplicerat för Sveriges äldre att välja hemtjänst

En färsk studie från Göteborgs universitet visar att äldre tycker att det är svårt och invecklat att välja hemtjänst.  Man upplever att man inte får tillräckligt med information om sina valmöjligheter eller om hur olika alternativ skiljer sig åt. 

När man ska välja hemtjänst behöver man ta ställning till tre punkter: vilken typ av hjälp man behöver, vem som ska utföra hjälpen och hur hjälpen ska utföras. Studien från Göteborgs universitet visar att den äldre brukaren framför allt fokuserar på den första punkten: vilken typ av hjälp behöver jag? Istället är det ofta de anhöriga som får välja vem som ska utföra tjänsten. 

Den grundläggande tanken med studien var att undersöka vilka valmöjligheter som erbjuds efter att LOV (lagen om valfrihet) infördes 1990. Har lagen bidragit till större valfrihet och bättre möjligheter att hitta en passande hemtjänst? Studien genomfördes i tre kommuner i sydvästra Sverige, och forskarna har intervjuat både brukare och kommunens handläggare och undersköterskor. 

Vad var då viktigt i valet av hemtjänst för de äldre och deras anhöriga? Maten visade sig ha en central roll. I och med att många väljer hemtjänst utifrån kvaliteten på måltiderna, har detta lett till en positiv konkurrens och bättre mat. En annan viktig faktor var flexibiliteten, som inte alltid fungerade enligt brukarens önskemål. Den personal som deltog i studien underströk att man gärna vill erbjuda en flexibel hemtjänst anpassad till brukarens behov. Tyvärr kunde kommunens riktlinjer för hemtjänst göra det svårt att uppfylla önskemålen. 

De äldre som deltog i studien påpekade att hemtjänstpersonalen byts ut för ofta. Detta gör det svårt för den äldre att bygga en relation baserad på förtroende och personliga behov. Det leder istället till osäkerhet och förlorad kontroll över vardagen. Dessutom var det få av de äldre som utnyttjade möjligheten att byta hemtjänst om man inte var nöjd, eftersom det kändes för komplicerat. Den äldre uppfattade det inte som att ett byte av hemtjänstleverantör skulle leda till bättre hjälp – något som understryker att vikten läggs vid vad man behöver hjälp med, snarare än vem som utför hjälpen. 

Läs studien i sin helhet i den vetenskapliga tidskriften Journal of Social Service Research.

Kontakt

Birger Jarlsgatan 6D
114 34 Stockholm

010-500 55 00
info@medkomp.se

Följ oss i sociala medier

ARBETA SOM HYRSJUKSKÖTERSKA

Policy

rdda-barnens-medkomp1.png
Medkomp är stolt företagsvän till
Rädda Barnen

NYHETSBREV

I vårt nyhetsbrev läser du mer om Medkomps arbetsområden, uppdateras om aktuella branschnyheter och får information om våra kommande evenemang. 

Genom att registrera dig godkänner du Medkomps integritetspolicy.

© Copyright Medkomp Ab - 2017